Veel mensen ervaren regelmatig een bepaalde hoeveelheid stress. Sterker nog: een groot deel ervaart het zelfs dagelijks. Stress kan je, vooral wanneer je er dagelijks mee te maken hebt, een hoop kosten. Je wordt er niet alleen onrustig, gespannen en moe van, maar op den duur kun je ook te maken krijgen met mentale en lichamelijke klachten die je functioneren of plezier in het leven behoorlijk in de weg kunnen staan. Wil je weten hoe je beter kunt leren omgaan met stress? In dit artikel vind je 8 handige tips.



1. Herken stress

Een hoop mensen die last hebben van stress, definiëren dat niet zo. Ze hebben weleens last van een onrustig gevoel in hun lijf, wat hoofdpijn of worden wat sneller boos, maar ze linken dat niet direct aan stress. Hoewel het natuurlijk heus zo kan zijn dat deze dingen niets met stress te maken hebben, is de kans groot dat het wél zo is.

Je lijf weet vaak eerder dat je te maken hebt met stress dan je hoofd. Diverse ‘kwaaltjes’ wijzen erop dat je misschien iets te veel hooi op je vork neemt, dat je op een manier leeft die niet helemaal goed voor je is, of dat je je overweldigd voelt door de dingen die op dit moment in je leven spelen.

Klachten door stress

De klachten die kunnen ontstaan door stress zijn zeer divers. Waar de een enorm last krijg van hoofdpijn, heeft de ander eigenlijk geen lichamelijke klachten, maar vooral last van een kort lontje, vermoeidheid of een gespannen gevoel. Klachten die veroorzaakt kunnen worden door stress zijn onder andere:

  • maag- of darmklachten
  • hoofdpijn
  • nek- of rugklachten
  • een verminderde weerstand
  • vermoeidheid / het gevoel hebben weinig energie te hebben
  • somberheid
  • sneller geïrriteerd zijn
  • boosheid of woede-uitbarstingen
  • slaapproblemen
  • snel huilen of emotioneel zijn
  • gespannen gevoel
  • angst
  • concentratieproblemen
  • huidproblemen
  • negatief zelfbeeld

Hoe langer de stress aanhoudt en hoe heftiger de stress is die je ervaart, hoe heftiger de klachten kunnen zijn.


2. De oorzaken van stress

De oorzaken van stress zijn per persoon verschillend. Waar de een enorm veel stress kan ervaren door bijvoorbeeld de werksituatie of de druk van een opleiding, kan de ander last hebben van stress door zijn of haar persoonlijke thuissituatie of door een heftige gebeurtenis. Om om te leren gaan met de stress die je ervaart, is het belangrijk om te kijken naar waar die stress vandaan komt. Op het moment dat jij weet waar je stress door ervaart, kun je een manier zoeken om daar beter mee om te gaan of om de stress te vermijden/verminderen.

Veelvoorkomende oorzaken van stress

Zoals net al even genoemd, kan stress door van alles ontstaan. Toch zie je vaak dat mensen stress ervaren door een aantal veelvoorkomende zaken, zoals:

  • problemen binnen je relatie
  • een hoge werkdruk
  • perfectionisme
  • financiële problemen of de angst om die krijgen
  • een stressvolle of onzekere werksituatie
  • het verliezen van een dierbare
  • een scheiding
  • alleenstaande ouder zijn
  • een onveilige thuissituatie
  • problemen met alcohol, drugs of andere verslavende middelen
  • een heftige gebeurtenis
  • gebeurtenissen uit het verleden
  • eenzaamheid of het gevoel alleen te zijn

Waar krijg jij stress van?

Om voor jezelf duidelijk te krijgen wat nou precies de dingen zijn waar jij stress van krijgt, kun je een lijstje maken van de dingen waar jij ‘last’ van hebt. Waar maak je je zorgen over? Wat kost je eigenlijk té veel energie? Schrijf deze dingen eens op, zodat je in kaart kunt brengen wat nou eigenlijk de dingen zijn waar je tegenaan loopt.


3. Hoe ga je om met stress?

Ieder mens heeft zijn eigen manieren om om te gaan met stress. Zodra je weet waar jij stress van krijgt en wat die stress lichamelijk of geestelijk met je doet, kun je eens gaan kijken naar hoe jij op die stress reageert. Of met andere woorden: hoe ga jij om met stress?

Mensen die stress hebben, zoeken vaak een uitweg, een manier om met de stress om te gaan. Daarbij neigen de meeste mensen naar snelle oplossingen, dingen die helpen om de stress even te verminderen of het gevoel geven er even beter mee om te kunnen gaan. Zo gaan veel mensen die stress hebben meer roken, meer alcohol drinken of meer eten. Ook kan het zijn dat mensen verdovende middelen of medicijnen gaan gebruiken of hun heil zoeken in gokken of gamen.

Stress zorgt er vaak voor dat mensen ongezondere keuzes maken. Het probleem zit hem erin dat die ongezondere keuzes in de eerste instantie een oplossing lijken te bieden, maar uiteindelijk alleen nog maar voor meer stress zorgen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht, die vaak lastig te doorbreken is.

Ik heb stress, dus ik rook meer. Doordat ik meer rook, ervaar ik meer stress. Door die stress rook ik meer.

Door dit soort snelle ‘oplossingen’ of ‘verlichtingen’ te vervangen door oplossingen die op de lange termijn werken, kun je stress effectief aanpakken.


4. Kijk of je de zaken die jou stress geven aan kunt pakken

Op het moment dat je weet waar jij stress van krijgt en hoe je daarmee omgaat, kun je gaan kijken naar hoe je die zaken aan zou kunnen pakken. Met andere woorden: de kennis stelt je in staat om oplossingen te vinden. Wat is ervoor nodig om de stress binnen jouw relatie te verminderen? Zou het bijvoorbeeld helpen om eens met je partner in gesprek te gaan, zodat je kunt aangeven waar je tegenaan loopt? En hoe zit dat op je werk? Kun je daar aangeven dat je de werkdruk te hoog vindt? Of dat je last hebt van bepaalde zaken? Door te zoeken naar manieren om dat wat jou stress geeft aan te pakken (lees: te verbeteren), kun je er wellicht voor zorgen dat je minder stress ervaart.

Hiervoor is het soms nodig om duidelijke afspraken met je partner, kinderen, werkgever, vrienden of collega’s te maken. Daarnaast dien je soms (moeilijke) keuzes te maken en sommige verplichtingen te laten vallen, zodat je iets minder hooi op je vork hoeft te nemen.


Hoe zorg je ervoor dat je minder stress ervaart?

Niet alle dingen die jou stress geven zijn op te lossen. In dat geval is het belangrijk dat je op zoek gaat naar een manier om ervoor te zorgen dat jij minder stress ervaart. Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder overbelast raakt of minder last hebt van spanning?


5. Zorg goed voor jezelf

Je kunt niet met druk, spanning of stress omgaan als je niet lekker in je vel zit of niet goed voor jezelf zorgt. Daarom is dit een heel belangrijke stap in het proces om beter met stress om te leren gaan. Door ervoor te zorgen dat je je lichamelijk en geestelijk beter voelt, kun je ook beter omgaan met situaties die spanning opleveren.

Naast dat goed voor jezelf zorgen nodig is om je weerbaarder en sterker te maken, is het ook zo dat veel van de dingen die je kunt doen ervoor zorgen dat je minder stress ervaart. Het werkt dus twee kanten op. Goed voor jezelf zorgen, vermindert stress en zorgt ervoor dat je beter met stress kunt omgaan.

Omdat goed voor jezelf zorgen zo’n belangrijke stap is, vind je hieronder een aantal handige tips, die je direct toe kunt passen.

Eet gezond

Gezond eten zorgt er niet alleen voor dat je meer energie krijgt, maar geeft je ook meer rust en zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met stress. Zorg dus voor voldoende inname van groente en fruit en probeer ‘comfort food’ links te laten liggen.

Slaap voldoende

Een goede nachtrust is zeer belangrijk. Op het moment dat je goed geslapen hebt, kun je beter omgaan met stress en voel je jezelf beter en sterker. Probeer daarom op tijd naar bed te gaan en zorg dat je een voldoende aantal uur kunt slapen. Heb je het nodig om af en toe een dutje te doen en heb je die ruimte? Doe dat dan. Een powernapje kan wonderen doen.

Beweeg

Dat bewegen goed voor je is, weten we allemaal. Dat beweging ook nog eens stressverlagend werkt, weten minder mensen. Probeer elke dag minstens een half uur (het liefst in de buitenlucht) te bewegen. Daarnaast is het aan te raden om minstens een keer per week een goede work-out te doen. Ga bijvoorbeeld hardlopen of werk je thuis in het zweet met yoga, pilates of een aantal krachtoefeningen.

Ontspan

Naast bewegen, is ontspannen minstens zo belangrijk. Neem daarom dagelijks wat tijd voor jezelf. Heb je niet zo veel vrije tijd of ruimte om tijd voor jezelf te nemen? Onthoud dan dat zelfs 10 minuten tijd voor jezelf nemen al wonderen kan doen. Doe bijvoorbeeld dagelijks een meditatie. Dit kun je doen als je net wakker bent of voordat je gaat slapen. Ga eens in de week lekker een uur in bad liggen, trek je terug met een goed boek of ga naar de sauna of een masseur. Wat het ook is dat je doet, zorg dat je er ontspannen van wordt.

Neem rust

Veel mensen zijn altijd maar druk. Werken, boodschappen doen, het huis schoonhouden, de kinderen naar school brengen, sporten, ontbijtjes maken, koken, afspreken met vrienden, langsgaan bij ouders of familieleden en elke dag aan het einde van de dag doodmoe in bed neerploffen. Veel van die verplichtingen zijn nu eenmaal niet te vermijden, maar het is wel belangrijk dat je één dag in de week niets plant. Geen werk, geen afspraken, niets. Die dag is om te doen waar je die dag zin in hebt. Als dat betekent dat je de hele dag in je pyjama op de bank series gaat kijken, dan betekent dat het. Lukt het je niet om elke week zo’n dag in te plannen? Probeer het dan eens in de twee, drie of vier weken te doen, of kies er bijvoorbeeld voor om een ochtend of middag te hebben waarop je helemaal niets moet.

Doe dingen die je leuk vindt

Lachen, plezier hebben en dingen doen waar je blij van wordt, zorgen er allemaal voor dat je gelukkig bent en meer energie hebt. Spreek daarom af met je beste vriend(in), beoefen die hobby waar je zoveel plezier aan beleeft, kijk een leuke film of plan leuke uitjes. Dat is niet alleen leuk, maar ook goed voor je.


6. Denk positief en accepteer wat is

Een positieve mindset is niet iets waar iedereen van nature over beschikt. Dat betekent niet dat je het jezelf niet kunt aanleren om positiever naar dingen te kijken. Probeer de focus daarom eens wat vaker te leggen op de dingen die je wél hebt, die je wél kunt en die je wél gelukkig maken. Dat wat je voedt, groeit. En als je dat beseft, dan zul je minder aandacht aan negatieve zaken willen schenken.

Daarnaast is het belangrijk dat je leert te accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Een rottig verleden kun je niet veranderen, net als dat je bepaalde zaken in het heden niet kunt veranderen. Wat je wel kunt doen is stoppen met proberen ze te veranderen en ze leren accepteren. Dat betekent niet dat je je erbij neerlegt of de moed opgeeft, maar wel dat je beseft dat het geen zin heeft om energie te verspillen aan dingen die je toch niet kunt veranderen. Focus je liever op dingen die je wel in de hand hebt, zoals wat je met situaties doet, in plaats van je op dingen te focussen waar je niets aan kunt doen. En ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Lukt het je niet om hier je weg in te vinden? Dan zou het volgen van een ACT-traject je verder kunnen helpen.

Waar ben jij goed in en blij mee?

Maak eens een lijstje met dingen waar je goed in bent en schrijf gelijk ook eens de eigenschappen op waar je blij mee bent of trots op bent. Als je dan toch bezig bent, probeer dan ook eens op te schrijven wat de dingen zijn waar je dankbaar voor bent. Door je niet te focussen op alles wat moeilijk, eng en vervelend is, maar door je te focussen op alles wat wel mooi, goed en vrolijk is, leer je anders met dingen om te gaan en kun je beter met stress dealen.

Tip: Wist je dat ACT speciaal ontwikkeld is om de focus te verleggen naar het positieve in je leven en om zaken te accepteren en los te laten? Dat maakt het een ideale training voor mensen die daar graag aan willen werken.


7. Creëer rust en ruimte om je heen

Je omgeving heeft enorm veel invloed op jouw staat van zijn. Is jouw huis rommelig? Ben je altijd van alles kwijt? Moet je tussen de troep op je bureau naar die ene aantekening zoeken? Dan draagt dat allemaal bij aan onrust in je hoofd.

Probeer daarom om chaos om je heen te vermijden, zodat je ook de chaos in je hoofd voor bent. Zorg voor een nette werkplek. Ruim sneller spullen op en gooi/geef weg wat je eigenlijk niet nodig hebt. Juist door meer ruimte en rust om je heen te creëren, zorg je ook voor meer ruimte en rust in je hoofd. Stel die (vervelende) klusjes daarom niet langer uit, maar pak ze aan. Het is het echt waard.


8. Hulp nodig? Vraag erom

We kunnen niet alles alleen. Is de stress die je ervaart dusdanig hoog dat je er alleen niet uitkomt? Vraag dan zeker om hulp. Dit kan bijvoorbeeld bij familieleden of vrienden zijn. Die hulp kan dan praktisch zijn, zoals wat extra hulp bij dagelijkse dingen, maar ook mentaal. Een openhartig gesprek met een vriend(in) of familielid kan enorm opluchten en helpen. Is dat niet voldoende? Dan kun je contact opnemen met een coach of psycholoog die je kan helpen om beter om te leren gaan met stress.

Wacht niet tot de emmer is overgelopen

Veel mensen wachten met hulp zoeken tot hun emmer daadwerkelijk is overgelopen. Door eerder aan de bel te trekken, kun je ervoor zorgen dat die emmer niet hoeft over te lopen, maar dat je er steeds weer wat schepjes uithaalt. Zo voorkom je dat het je allemaal teveel wordt. Durf dus zeker om hulp te vragen op het moment dat je het gevoel hebt dat het allemaal wat veel wordt en wacht niet tot je het echt niet meer trekt of aankan.

Volg een coachingstraject dat bij je past

Een goed coachingstraject kan jou helpen om inzicht te krijgen in dat wat jou stress oplevert en om manieren te vinden om met die stress om te gaan. Wil je meer informatie? Lees dan eens meer over Life coaching, wandelcoaching, ACT of e-coaching of neem contact op met een goede coach bij jou in de buurt om te bespreken welke vorm van coaching mogelijk geschikt is voor jou. Twijfel je welke vorm van hulp goed voor je zou zijn? Dan kun je ook eens bij je huisarts langsgaan om dit te bespreken. Hij of zij kan je dan wellicht advies geven of doorsturen naar een persoon die met je mee kan kijken naar wat voor jou een geschikte behandeling of aanpak zou kunnen zijn.


Beter omgaan met stress

Beter omgaan met stress is vooral een kwestie van onderzoeken waar die stress vandaan komt en bekijken wat je daarmee zou kunnen doen. Daarbij is het belangrijk dat je zoekt naar manieren om zelf beter met de stress om te kunnen gaan. Zorg bijvoorbeeld dat je voldoende slaapt en beweegt en dat je gezond eet. Daarnaast zijn beweging en ontspanning erg belangrijk en is het goed om te kijken naar wat wél goed gaat en wat het is dat jou gelukkig maakt. Help je hulp nodig? Vraag daar dan zeker om. Er is niets om je voor te schamen en geen enkele reden om langer onder stress gebukt te gaan dan nodig. Neem bijvoorbeeld contact op met je huisarts om samen naar een oplossing te zoeken of ga op zoek naar een goede coach om bijvoorbeeld wandelcoaching, e-coaching, life coaching of ACT te gaan volgen.

Comments are closed

2020 © Copyright: