ACT

De meeste mensen die negatieve gedachten of gevoelens hebben, willen daar zo snel mogelijk van af. Ze verzetten zich ertegen, proberen ze weg te duwen, te vermijden of gaan er zelfs een gevecht mee aan. Het probleem hierbij is dat je de negatieve gedachten of gevoelens op deze manier niet de baas wordt, maar dat ze juist meer invloed op jóú krijgen. ACT kan je leren om hiermee om te gaan. Hoe? Dat vertel ik je graag.

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. De therapie, of training, richt zich op acceptatie. Wij mensen hebben graag het gevoel of idee dat we controle hebben over wat we denken en voelen. Dat zie je ook terug in de aanpak die de meeste mensen hanteren als het om negatieve gevoelens of gedachten gaat: die moeten we de baas worden. ACT richt zich niet op het oplossen van die gevoelens of gedachten, maar juist op het accepteren ervan.

Leren accepteren

Het accepteren van vervelende gedachten, gevoelens of situaties doe je niet omdat je je erbij neerlegt, of omdat je geen kracht hebt om je ertegen te verzetten. Je accepteert ze zodat ze je niet meer energie kosten dan nodig.

Waarom ACT?

Met ACT leer je dat je niet alles kunt veranderen. En dat dat oké is. Je leert dus te stoppen met je energie te schenken aan dat wat je niet wilt: negatieve gevoelens en gedachten. En die energie te richten op dat wat je wél wilt.

Je bent je gedachten niet

De meeste mensen behandelen hun gedachten als een feit, een waarheid. Op zich is dat niet zo gek, maar het is goed je te beseffen dat die gedachten dat niet zijn. Daarnaast zien we onze gedachten vaak als wie we zijn. Maar jij bent je gedachten niet. Met ACT leer je om meer los te komen van je gedachten en ze minder invloed te geven.

Wat vind jij belangrijk?

Daarnaast richt ACT zich op dat wat jij belangrijk vindt. Wat zijn jouw waarden? En hoe kun je leven naar die waarden en die waarden inzetten om te doen wat jij wilt?

Hoe kan ACT-coaching jou helpen?

ACT leert je om beter om te gaan met tegenslagen, vervelende situaties en negatieve gedachten en gevoelens. Dit doe je onder andere door je energie te focussen op dat wat je wél wilt en niet op dat wat je niet wilt.

Een voorbeeld:

Stel dat binnenin jou twee wolven leven die met elkaar in gevecht zijn. De ene wolf staat voor het kwaad, voor negatieve gevoelens zoals woede, verdriet, hebzucht, afgunst en wrok. De andere wolf staat voor dat wat goed is, voor vrede, liefde, hoop, trouw en compassie.

Welke wolf wint?

De wolf die jij voedt.

ACT leert je om je de wil om controle te hebben los te laten. De focus te verleggen. En dat zorgt ervoor dat je beter om kunt leren gaan met situaties, maar ook met jezelf.

Voor wie is ACT-coaching geschikt?

ACT is geschikt voor iedereen die op wat voor manier dan ook tegen dingen (of zichzelf) aanloopt. Voor iedereen die zichzelf de volgende vragen stelt

  • Hoe kan ik volop van mijn leven genieten?
  • Hoe leid ik het leven wat ik écht wil?
  • Hoe kan ik gelukkiger zijn?
  • Wat maakt mijn leven soms zo moeilijk?
  • Kan ik dat wat ik wil wel?
  • Waarom lukt het míj niet (en anderen wel)?
  • Waarom ben ik niet succesvoller/rijker/beter?

ACT biedt mogelijkheden, handvatten, metaforen en oefeningen om met dit soort vragen om te leren gaan en om er antwoorden op te vinden. ACT geeft je inzicht en vertrouwen in je eigen kunnen en in je denken. De handvatten die je hierbij krijgt aangereikt, kunnen je niet alleen nu maar zeker ook in de toekomst helpen.

Hoe ziet ACT-coaching er in de praktijk uit?

Als ACT-coach kijk ik naar waar jij tegenaan loopt in je leven en waar jij hulp bij kunt gebruiken. Voordat ik een programma samen kan stellen, wil ik daarom eerst graag kennis met je maken tijdens een intakegesprek. Tijdens dat gesprek zullen we samen in kaart brengen wat je coachvraag is en hoe we daarmee aan de slag kunnen gaan. Voor jou dient dat gesprek uiteraard ook om te bekijken of ik de juiste persoon ben om je hierbij te helpen. Het is namelijk wel belangrijk dat het goed voor je voelt.

Als we tijdens het intakegesprek besluiten om samen aan de slag te gaan, dan bespreken we ook gelijk hoe we dit gaan doen. Hierbij nemen we het programma door en overleg ik graag met je wat jij prettig vindt. Zo bied ik mogelijkheden om bij je thuis langs te komen, kunnen we sessies in de buitenlucht doen en zijn er nog meer opties bespreekbaar. Als we daarover uit zijn, plannen we gelijk de eerste afspraak.

Een kennismakingsgesprek voor ACT-coaching aanvragen

Wil je graag een kennismakingsgesprek aanvragen? Dan kun je dat doen via onderstaande button. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op om een gesprek te plannen. Wil je liever eerst meer over mij weten, dan vertel ik je op de pagina ‘Over mij’ meer over wie ik ben en wat ik doe.

Twijfel je of ACT de juiste vorm van coaching voor je is? Dan kun je ook eens kijken naar de andere soorten coaching die ik aanbied. Zo kun je bij mij ook terecht voor: Life Coaching, Wandelcoaching en e-coaching, en ben ik beschikbaar als verslavingscounselor. 

2021 © Copyright: