Vaak wordt ons van jongs af aan geleerd dat we aardig en lief moeten zijn voor de mensen om ons heen. We moeten ze helpen, naar ze luisteren, voor ze klaarstaan en er voor ze zijn als ze ons nodig hebben. Maar hoe zit het met aardig en lief zijn voor jezelf? Dat is iets wat velen van ons níét van huis uit mee hebben gekregen. Sterker nog: voor jezelf kiezen heeft voor veel mensen zelfs een negatieve lading, want voor jezelf kiezen is egoïstisch. Of toch niet? Wil jij leren om voor jezelf te kiezen en liever voor jezelf te zijn? Lees dan snel verder!


Wat lees je in dit artikel?


Wat betekent voor jezelf kiezen eigenlijk?

Voor jezelf kiezen betekent dat je keuzes maakt die goed voor jou zijn. Het betekent kijken naar wat jij nodig hebt en die behoeften voorop durven stellen. Het betekent kiezen voor rust als je dat nodig hebt, goed voor jezelf zorgen en doen wat jij leuk vindt. Voor jezelf kiezen betekent ook het zoeken naar een andere baan, als je huidige je niet meer gelukkig maakt. Het betekent ook die ene relatie waar je niet gelukkig van wordt, verbreken. En het betekent ook tijd en ruimte nemen om jezelf te ontwikkelen.


Voor jezelf kiezen is egoïstisch. Toch?

Helaas zijn er veel mensen die denken dat het egoïstisch is om voor jezelf te kiezen. Dit is niet gek, want er wordt ons vaak van jongs af aan verteld dat we er moeten zijn voor anderen. We moeten ons leren aanpassen, flexibel zijn, kijken naar en voldoen aan de behoeften van anderen. Maar daardoor wordt vaak compleet vergeten wat goed voor onszelf is.

Laat één ding duidelijk zijn: voor jezelf kiezen is absoluut niet egoïstisch. Sterker nog: het is noodzakelijk. Want wie niet voor zichzelf durft te kiezen, wie alleen maar geeft en nooit eens neemt, zal op den duur opbranden.


Kies jij voor jezelf?

Veel mensen die haast nooit voor zichzelf kiezen, hebben dit eigenlijk niet eens door. Het is gewoon voor ze om zichzelf niet op de eerste plek te zetten, of om bij het maken van keuzes te kijken naar wat goed is voor anderen. Hieronder hebben we een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet die je laten zien dat je niet voor jezelf kiest.

  • Je vindt het lastig om nee te zeggen.
  • Anderen gaan vaak over jouw grenzen en/of je gaat zelf vaak over je grenzen.
  • Je bent bang voor wat anderen over je denken.
  • Bij het maken van keuzes denk je meestal eerst aan de behoeften van anderen.
  • Keuzes maken voor jezelf vind je lastig.
  • Je weet niet zo goed wat het nu eigenlijk is wat jíj wilt.
  • Tijd voor jezelf nemen of rust nemen, vind je lastig.
  • Je hebt de neiging om streng voor jezelf te zijn en hard over jezelf te oordelen.

Gevolgen van niet voor jezelf kiezen

Niet voor jezelf kiezen, of niet goed voor jezelf zorgen, kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt last krijgen van stress of innerlijke onrust, van onzekerheid en van angst. Doordat je jezelf vaak wegcijfert en klein maakt, is dat uiteindelijk ook hoe je jezelf kunt gaan voelen: niet belangrijk, onzichtbaar, alleen, eenzaam. Ook kun je last krijgen van vermoeidheid, van het gevoel ‘leeg’ of ‘op’ te zijn. Dat is niet vreemd, want als je alleen maar geeft, dan raakt dat wat je te geven hebt een keer op.


Hoe leer je voor jezelf kiezen?

Als je normaal gesproken niet voor jezelf kiest, dan kan het lastig zijn om dat ineens wel te gaan doen. Eng zelfs, want hoe zullen anderen reageren? Laten we gelijk beginnen met zeggen dat dat laatste niet belangrijk is. Want op het moment dat je daarover na gaat denken – wat zal de ander denken als ik dit of dat doe? – dan zet je opnieuw de behoeften van de ander op de eerste plek. En dat is wat je nu juist niet meer wilt doen.

Wil jij graag leren om voor jezelf te kiezen, om jezelf op de eerste plek te zetten? Hieronder hebben we 8 tips voor je verzameld die jou daarbij kunnen helpen.


1. Weet wat goed voor je is

Voor jezelf kiezen betekent keuzes maken die goed voor jou zijn. Om dat te kunnen doen, is het belangrijk dat je weet wát goed voor je is. Wat wil jij graag? Waar word jij gelukkig van? Wat is voor jou belangrijk? Waar wil je meer tijd aan besteden? Wat laat jou lachen? Waar wil je aan werken? Met andere woorden: waar heb jíj behoefte aan?

Tip: Vind je het lastig om bij jezelf te blijven? Lees dan ook: Hoe blijf je bij jezelf? – 7 tips om bij jezelf te blijven.


2. Jij bent hier niet om het anderen naar hun zin te maken

Jij bent hier niet om het leven van anderen mooier of leuker te maken. Jij bent namelijk niet verantwoordelijk voor hoe een ander zich voelt. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid, net als dat het die van jou is om ervoor te zorgen dat jíj gelukkig bent met jouw leven. Daarom is het belangrijk dat je jezelf op de eerste plaats durft te zetten en jezelf niet aan de kant schuift voor anderen.

Tip: Ben jij iemand die er alles aan doet om anderen blij te maken/houden en wil je dat afleren? Lees dan ook: Ben jij een people pleaser? Zo stop je daarmee.


3. Alleen als je zelf gelukkig bent, kun je dat delen

Als je voor jezelf kiest en dingen doet waar jíj blij van wordt en die jíj graag wilt doen, dan zul je automatisch ook gelukkiger worden. Het voordeel daarvan is niet alleen dat je je veel beter voelt, maar ook dat de mensen om je heen daarvan mee kunnen genieten. Want als jij gelukkig en vrolijk en energiek bent, dan voelen de mensen om je heen dat ook.


4. Praat kromme dingen niet recht

Mensen die het moeilijk vinden om zichzelf op de eerste plek te zetten, hebben vaak de neiging om negatieve dingen goed te praten, waardoor het niet zo erg lijkt. Het probleem is dat je daardoor langer in situaties of bij mensen blijft die niet goed voor je zijn en je jezelf steeds verder wegcijfert en kleiner maakt. Je praat het bijvoorbeeld goed dat mensen je slecht behandelen, door daar een reden voor te verzinnen. Terwijl er geen enkele reden goed genoeg is om jou slecht te behandelen. Durf daarom te kijken naar wat er nu eigenlijk echt gebeurt en kijk daarbij naar hoe dat voor jou is. Word jij er niet gelukkig van, dan is het tijd om daar iets aan te veranderen.

Tip: Vind jij het lastig om je grenzen aan te geven? Lees dan ook: Leren grenzen aangeven – 8 tips bij grenzen stellen.


5. Je bent niemand verantwoording verschuldigd

Op het moment dat je voor jezelf kiest, dan is dat je goed recht. Daar hoef je absoluut geen verantwoording over af te leggen. Als de mensen om je heen niet van jou gewend zijn dat je nee zegt of dat je grenzen aangeeft, dan kan dat weerstand oproepen bij die mensen. Ze kunnen boos worden of teleurgesteld zijn, of zelfs zeggen dat je egoïstisch bent. Onthoud in dit geval goed dat de reactie van de ander er niet toe doet en dat voor jezelf kiezen allesbehalve egoïstisch is.


6. Wees eerlijk naar jezelf en anderen

Wanneer je weet wat het is dat jíj wilt en nodig hebt, dan is het belangrijk dat je dat ook aangeeft tegenover anderen. Geef het dus aan als je ergens hulp bij kunt gebruiken of als je iets nodig hebt. Alleen op die manier weten anderen dat. Worstel je ergens mee, heb je behoefte aan tijd voor jezelf of voel je je alleen? Durf daar dan ook eerlijk over te zijn tegenover de mensen van wie je houdt. Zo begrijpen zij wat er speelt en waarom je je bijvoorbeeld terugtrekt. Die communicatie is belangrijk, omdat het je in staat stelt om zonder schuldgevoel voor jezelf te kiezen.


7. Zorg goed voor jezelf

Voor jezelf kiezen betekent ook goed voor jezelf zorgen. Zorg daarom dat je voldoende nachtrust krijgt, dat je rust neemt als je dat nodig hebt en dat je jezelf toestaat om niets te doen als je daar zin in hebt. Om beter voor je mentale gezondheid te zorgen, kun je gaan wandelen, mediteren, mindfulness doen, je gedachten en gevoelens opschrijven, iets creatiefs doen of een boek lezen. Voor je lichamelijke (en ook mentale) gezondheid is het goed om voldoende water per dag te drinken, om gezond te eten en om voldoende te bewegen. Maak het zorgen voor jezelf iets belangrijks, iets waar je elke dag bij stilstaat, zodat het een gewoonte wordt om goed voor jezelf te zorgen.


8. Nog wat extra tips om voor jezelf te kiezen:

  • Besef dat jíj verantwoordelijk bent voor jouw leven en dat jij de enige bent die het kan veranderen.
  • Probeer negatieve gedachten om te vormen naar positieve. Lees bijvoorbeeld: Positief denken – 10 tips om positiever te denken.
  • Luister naar je gevoel en volg je intuïtie. Diep van binnen weet je precies wat goed voor je is.
  • Laat je niet tegenhouden als het voor jezelf kiezen soms lastig is of vervelende reacties oproept.
  • Besef dat jij en jouw mening, gevoelens en ervaringen ertoe doen en wees trouw aan jezelf.
  • Blijf jezelf ontwikkelen. Heb je bijvoorbeeld last van weinig zelfvertrouwen, ga daar dan mee aan de slag. Daar zul je alleen maar gelukkiger en sterker van worden. Lees bijvoorbeeld: Zelfvertrouwen vergroten – 10 tips voor zelfvertrouwen
  • Vraag om hulp als je dat nodig hebt. Je hoeft niet alles alleen te doen.

Ondersteuning nodig bij voor jezelf kiezen?

Wil jij heel graag voor jezelf kiezen, maar lukt het je niet goed om dat ook daadwerkelijk te doen? Dan zou een coach je daarbij kunnen helpen. Je kunt online op zoek gaan naar een coach bij jou in de buurt óf ervoor kiezen om samen met Project Zelf aan de slag te gaan.

Bij Project Zelf kun je door middel van wandelcoaching of online coaching werken aan jezelf. Samen kunnen we kijken naar waarom je het lastig vindt om voor jezelf te kiezen en wat je nodig hebt om dat wél te gaan doen. Wil je meer weten? Neem dan contact op. Ook kun je gelijk een gratis en vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek aanvragen, zodat je zo snel mogelijk met jezelf aan de slag kunt.


Misschien vind je dit ook interessant:

2022 © Copyright: