Jezelf accepteren. Het is iets dat voor veel mensen erg lastig blijkt. Jammer, want jezelf accepteren zoals je bent, met al je leuke en minder leuke kanten, is ontzettend belangrijk. Zelfacceptatie is essentieel als je graag gelukkig wilt zijn. Maar hoe doe je dat eigenlijk, jezelf accepteren? Hoe leer je tevreden zijn met wie je bent? In dit artikel lees je alles over zelfacceptatie en krijg je 6 handige tips waarmee je jezelf kunt leren accepteren.


Wat lees je in dit artikel?


Jezelf accepteren, waarom is dat zo belangrijk?

Hierboven las je al even hoe belangrijk het is om jezelf te accepteren. Tevreden zijn met jezelf en jezelf nemen zoals je bent, is essentieel als je gelukkig wilt zijn. Op het moment dat je jezelf accepteert, voel je je zelfverzekerder, ben je minder bezig met wat anderen van je denken en vinden, en zit je lekkerder in je vel. Je voelt je goed zoals je bent, en dat is het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven.


Waarom is het zo moeilijk om jezelf te accepteren?

Een van de grootste redenen waarom zelfacceptatie zo ontzettend lastig is, is omdat we zoeken naar acceptatie door anderen. We willen graag ergens bij horen. Op zich is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Maar het zorgt er wel voor dat we vaak bepaalde aspecten van onszelf wegstoppen, omdat we bang zijn dat die dingen ervoor zullen zorgen dat we niet geaccepteerd worden.

Het probleem zit hem hier vooral in het feit dat we die ‘negatieve’ dingen van onszelf hekelen. We straffen onszelf er zelfs voor. Waarom ben ik dit? Waarom doe ik dat? Hoezo kan ik niet gewoon…


Hoe kun je jezelf leren accepteren? 6 tips

Wil jij jezelf graag leren accepteren zoals je bent, met al je leuke, bijzondere en minder leuke kanten? Wil je accepteren hoe je in elkaar zit? En tevreden zijn (of vrede hebben) met hoe je eruitziet? Hieronder hebben we 6 tips voor je op een rijtje gezet die je daarbij kunnen helpen. Onthoud hierbij dat zelfacceptatie tijd kost en dat je jezelf niet moet straffen als het niet direct lukt. Kleine stapjes zijn genoeg om uiteindelijk voor meer zelfvertrouwen, minder twijfels en meer geluk te zorgen.


1. Accepteer dat je niet perfect bent

Eerder las je al dat veel mensen de neiging hebben om bepaalde minder leuke kanten van zichzelf weg te stoppen, zodat anderen ons er niet op kunnen afwijzen. Het is belangrijk dat je die kanten van jezelf leert accepteren. Dat je leert inzien dat ze bij je horen en dat dat helemaal oké is. Niemand is perfect. Niemand heeft alleen maar leuke eigenschappen. Echt niet.

Door eerlijk naar jezelf te zijn over je minder leuke kanten én door die te accepteren, help je jezelf aan meer zelfvertrouwen en tevredenheid. Je bent namelijk niet alleen die minder leuke kanten. Maar ze horen wel bij je. En dat is prima.

Vier al je leuke kanten

Naast dat het goed is om te erkennen dat je niet perfect bent, is het ook goed om te vieren wat er allemaal wél leuk aan jou is. Hierdoor bouw je niet alleen meer zelfvertrouwen op, maar focus je je ook op de positieve dingen. Dat draagt vervolgens weer bij aan een gelukkiger leven. Maak bijvoorbeeld eens een lijstje met al jouw sterke eigenschappen en lees dat lijstje af en toe eens door. Zo herinner je jezelf eraan hoe grappig, moedig en leuk je eigenlijk bent.

Tip: Vind je het lastig om je te focussen op positieve dingen? Lees dan ook: Positief denken – 10 tips om positiever te denken.

Kijk naar jezelf zoals je naar je beste vriend kijkt

Mensen zijn geneigd om harder voor zichzelf te zijn dan voor de mensen van wie ze houden. Probeer jezelf daarom eens precies zo te behandelen zoals je je beste vriend(in) zou behandelen. En pas de manier waarop je tegen jezelf praat daar op aan door niets tegen jezelf te zeggen wat je ook niet tegen iemand van wie je houdt zou zeggen.


2. Accepteer hoe je eruitziet

Iets wat veel mensen moeilijk vinden, is accepteren hoe ze eruitzien. De meeste mensen zien wel dingen aan zichzelf die ze graag zouden willen veranderen. Dingen waar ze misschien zelfs een hekel aan hebben. Dat is zonde, want je ziet er nu eenmaal uit zoals je eruitziet. Daar kun je van balen of er alles aan doen om het te verstoppen, maar daar verander je niets mee. Je ziet er namelijk nog steeds uit zoals je eruitziet.

Probeer daarom om jezelf te accepteren zoals je eruitziet. Accepteer dat je neus misschien wat scheef staat, dat je geen lijf als een supermodel hebt. Dat je kleiner bent dan je zou willen, of dikker, of langer, of dunner.

Ieder mens is mooi

Ieder mens is uniek en mooi op zijn eigen manier. Niemand ziet er hetzelfde uit en geen enkel lijf is identiek. Juist dat maakt iedereen mooi, bijzonder. Probeer dat in te zien. Probeer te kijken naar wat jou zo mooi maakt. Zijn het je prachtige ogen, die stralende lach? Je mooie bos haar of je mooi gevormde heupen? Focus je op je eigen schoonheid en accepteer dat daar ook dingen bij horen die je in de eerste instantie misschien niet als mooi bestempeld hebt.


3. Accepteer wie en waar je nu bent

Vooruitkijken en wensen dat je al ergens bent waar je wilt zijn, maakt het lastig om jezelf en jouw leven te accepteren zoals het nú is. Dat is jammer, want het enige wat je hebt is nu. Dit moment. Probeer daarom te accepteren wie en waar je nu bent, zonder daar voorwaarden aan te hangen. Zeg dus niet: ‘Als ik tien kilo afgevallen ben, dan ben ik tevreden met mezelf.’ Maar: ‘Ik ben nu ook al prachtig.’ Hetzelfde geldt natuurlijk voor dingen die niet met je uiterlijk te maken hebben. Probeer gedachten die wel een voorwaarde bevatten aan te passen.

Voorbeelden:

Verander als ik straks in een groter huis woon, ben ik gelukkig naar ik ben heel blij dat ik een dak boven mijn hoofd heb. En ik ben pas tevreden als ik iets foutloos kan naar fouten maken hoort erbij, dat betekent niet dat ik niet bekwaam ben.

Dit is wat het is

Eén van de belangrijkste redenen om jezelf en jouw leven te accepteren, is omdat er geen garantie is dat je zult komen waar je eigenlijk wilt zijn. Dit is geen ontmoediging, maar een realistische kijk. Niemand weet namelijk waar ze volgende week, volgende maand of volgend jaar zijn. Niemand weet wat er morgen op ons wacht. En daardoor kun je maar beter leren houden van vandaag. Van wat er nú is. Dat betekent niet dat je niet mag dromen, maar wel dat je daardoor niet moet hekelen waar je nu bent en wie je nu bent. Dromen én accepteren kunnen prima naast elkaar bestaan.


4. Accepteer dat je jouw verleden niet kunt veranderen

Veel mensen hebben dingen meegemaakt in hun leven die ze liever niet meegemaakt hadden. Of dingen gedaan die ze liever niet gedaan hadden. Hoe groot of klein die dingen ook zijn: je kunt ze niet veranderen. Omdat je ze niet kunt veranderen, omdat je er niets meer aan kunt doen, kun je die dingen maar beter accepteren zoals ze zijn. Of waren.

Die dingen liggen in het verleden, achter je, en dat is niet de kant waar je naartoe gaat. Probeer daarom om je er niet meer druk over te maken, maar om te kijken naar wat ze je hebben opgeleverd. Die dingen hebben jou gemaakt tot wie je nu bent. En of ze nu leuk waren of niet, je hebt ze overleefd. Je bent erdoor veranderd. Sterker geworden. Je hebt ervan geleerd.

Je verleden bepaalt je toekomst niet. Dat wat gebeurt is, is gebeurt. Maar daar waar jij naartoe gaat, bepaal je zelf.


5. Accepteer dat de mening van anderen slechts een mening is

Als je onzeker bent of het lastig vindt om jezelf te accepteren, dan kun je net iets te veel waarde hechten aan de mening van anderen. Het is op zich niet erg dat je waarde hecht aan de mening van een ander, maar die mening is geen feit. Probeer daarom ook zo naar die mening te kijken. Dat wat die persoon vindt, is slechts diens mening. Meer niet. En jij kunt zelf bepalen of je die mening wel of niet deelt of er wel of niet iets mee wilt doen.

Andere mensen hebben ook een mening over jou. En dat is prima. Jij hoeft er niet alles aan te doen om die mening te veranderen of om die mening zo positief mogelijk te maken. Sterker nog: het doet er niet echt toe wat iemand anders van jou vindt. Dat betekent niet dat een negatieve mening over jou je niet kan kwetsen. Maar het betekent wel dat je ervoor kunt kiezen om het geen waarheid te maken. Blijf bij jezelf. Bepaal dat je goed bent zoals je bent. En laat diegene met een negatieve mening over jou lekker links liggen.

Tip: Wil je meer tips om bij jezelf te blijven? Lees dan ook: Hoe blijf je bij jezelf? – 7 tips om bij jezelf te blijven.


6. Accepteer dat jij verantwoordelijk bent voor jouw geluk

De enige die verantwoordelijk is voor jouw geluk, ben jij. Niemand anders. Dat accepteren is misschien een beetje eng. Want het betekent dat jij er zelf voor moet zorgen dat je gelukkig bent. Dat er niet iemand voorbij zal komen die jou van de een op de andere dag gelukkig zal maken. Dat je het zelf moet doen. En dat is helemaal niet zo erg als het lijkt.

Door je te beseffen dat jij de touwtjes in handen hebt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw leven, kun je overgaan tot actie. Wil je iets bereiken? Dan zul je daarvoor moeten werken. Heb je steun nodig? Dan zul je open moeten zijn over hoe je je voelt. Wil je gelukkig zijn? Dan zul je moeten doen wat jou gelukkig maakt.


Je bent precies goed zoals je bent

Jezelf accepteren betekent alles van jezelf omarmen. Het betekent dat je minder leuke eigenschappen van jezelf erkent en ze niet veroordeelt. Maar het betekent ook accepteren wie je nú bent en waar je nu bent. Jezelf accepteren bereik je door lief te zijn voor jezelf. Door jezelf niet af te straffen en door tegen jezelf te praten zoals je dat tegen iemand zou doen van wie je houdt. Je bent namelijk precies goed zoals je bent. En dat is meer dan genoeg.


Begeleiding bij jezelf leren accepteren

Vind je het lastig om jezelf te accepteren of zijn er dingen die je daarin tegenhouden? Dan kan het prettig zijn om samen met iemand te kijken naar hoe je hieraan zou kunnen werken. Dit kun je bijvoorbeeld met een coach doen.

Bij Project Zelf kun je in Noord-Holland (regio Medemblik, Hoorn, Alkmaar) terecht om aan zelfacceptatie te werken door middel van wandelcoaching. Samen kunnen we dan kijken waarom je het lastig vindt om jezelf te accepteren en hoe we daar verandering in kunnen brengen. Kom je niet uit de regio? Dan is het ook mogelijk om online coaching bij Project Zelf te volgen en op die manier met zelfacceptatie aan de slag te gaan.

Wil je graag met behulp van Project Zelf aan zelfacceptatie werken? Vraag dan een gratis en vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek aan of neem contact op.


Misschien vind je dit ook interessant:

2022 © Copyright: