Wie last heeft van faalangst weet dat deze angst je flink in de weg kan staan. Niet alleen de gedachten die door je hoofd gaan kunnen erg vervelend zijn, maar ook de lichamelijke reacties. Mensen met faalangst kunnen bijvoorbeeld last krijgen van buik- of hoofdpijn, overmatig zweten, hartkloppingen en paniekgevoelens. Hierdoor lukt het vaak niet meer ‘normaal’ te functioneren. Wil jij graag beter leren omgaan met faalangst? In dit artikel vind je 7 tips.


Wat lees je in dit artikel?


Wat is faalangst?

Faalangst is, zoals de naam al weggeeft, de angst om te falen. Mensen die last hebben van faalangst kunnen gedachten hebben als:

  • Ik kan dit niet
  • Mensen vinden mij niet aardig
  • Ik ben niet goed genoeg

Dit soort gedachten zorgen ervoor dat je minder goed in staat bent om te functioneren. Daarnaast veroorzaken dit soort gedachten stress, waardoor je diverse klachten kunt krijgen, waaronder hoofdpijn, buikpijn, slapeloosheid, overmatig zweten, paniek, nervositeit en hartkloppingen.


Verschillende soorten faalangst

Er wordt vaak gedacht dat iedereen met faalangst angst heeft voor dezelfde dingen. Dit is niet helemaal waar, er bestaan namelijk verschillende vormen van faalangst. Hieronder bespreken we kort de verschillen.

Sociale faalangst

Mensen met sociale faalangst krijgen vooral last van hun angst bij contact met andere mensen. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat de ander hen niet goed genoeg vindt of bang dat ze kritiek krijgen. Deze vorm van faalangst kan bijvoorbeeld naar buiten komen bij het geven van een presentatie of het spreken voor een groep mensen, maar ook wanneer iemand naar een feestje of andere sociale gelegenheid gaat.

Cognitieve faalangst

Bij cognitieve faalangst ervaren mensen angstklachten als er een examen aan staat te komen of als ze op een andere manier moeten laten blijken dat ze voldoende kennis hebben. Deze vorm van faalangst kan ervoor zorgen dat mensen dichtklappen tijdens het doen van een examen of een sollicitatiegesprek, doordat de spanning te veel wordt.

Motorische faalangst

Motorische faalangst is de angst voor het leveren van een fysieke prestatie. Mensen die last hebben van deze vorm van faalangst ervaren angst tijdens het sporten of het doen van andere fysieke dingen, zoals bijvoorbeeld het opschrijven van gegevens of het zetten van een handtekening.


Symptomen van faalangst

De symptomen van faalangst kunnen zowel lichamelijk als psychisch zijn. Een aantal veelvoorkomende symptomen zijn onder andere:

  • De angst om nieuwe dingen te doen
  • Dingen uitstellen
  • Situaties ontlopen
  • Perfectionisme
  • Denken dat anderen beter zijn
  • Piekeren
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Slapeloosheid
  • Blozen

Hoe ontstaat faalangst?

Mensen met faalangst kunnen het idee hebben dat ze er alleen toe doen als ze zo goed mogelijk zijn in wat ze doen. Dit maakt dat ze bang zijn om fouten te maken, omdat ze bang zijn om de waardering van anderen te verliezen. Ook mensen die last hebben van bijvoorbeeld autisme of dyslexie kunnen last krijgen van faalangst. Dit heeft niet alleen te maken met dat je beperkt kunt worden in sommige situaties, maar ook omdat je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent of jezelf moet bewijzen.

Faalangst door een negatief zelfbeeld

Het hebben van een laag zelfbeeld is een van de grootste veroorzakers van faalangst. Je hebt het idee dat je niet goed genoeg bent, dat je mazzel hebt als je wel een keer succes hebt en dat als iets niet goed gaat, dat dat dan komt omdat jij tekortschiet.

Een negatief zelfbeeld, of weinig zelfvertrouwen, kan door een hoop verschillende dingen ontstaan, bijvoorbeeld doordat iemand gepest is of niet goed mee kon komen op school. Mensen met een laag zelfbeeld willen vaak bewijzen dat ze wél goed genoeg zijn. Hierbij hebben ze vaak de overtuiging dat als ze maar goed genoeg presteren, dat ze dan wél de moeite waard zijn. Dit zijn de basis ingrediënten van faalangst.


Faalangst aanpakken – omgaan met faalangst

Faalangst is enorm vervelend en kan je op verschillende vlakken in je leven beïnvloeden. Hierdoor ga je bijvoorbeeld niet doen wat je graag zou willen doen of word je beperkt bij de dingen die je wil of moet doen. Genoeg redenen dus om aan de slag te gaan, zodat je beter kunt leren omgaan met faalangst. Hoe je dat kunt doen? Met onderstaande tips!


1. Fouten zijn nodig

Fouten zijn geen dingen waar je bang voor hoeft te zijn. Sterker nog: het is absoluut nodig om ze te maken. Door fouten te maken, kun je namelijk leren en groeien. Probeer het idee van goed en fout los te laten en te kijken naar wat je van iets kunt opsteken. Wees dus niet bang voor feedback van anderen, want daardoor kun je groeien.

Onthoud daarbij dat de meest succesvolle mensen minstens honderd keer onderuit zijn gegaan, en dat de enige mensen die nooit falen degenen zijn die nooit iets proberen.


2. Omgaan met faalangst? Geloof in jezelf!

De meeste mensen die last hebben van faalangst zijn onzeker over zichzelf en hun kunnen. Daarom is het belangrijk om met die onzekerheid aan de slag te gaan. Probeer liever voor jezelf te zijn door niet steeds te benadrukken wat je NIET kunt en waar je NIET goed in bent, maar leg de focus op dat waar je WEL goed in bent en de dingen die je WEL kunt. Hierbij is het heel belangrijk dat je jezelf niet vergelijkt met anderen. Anderen zijn niet meer waard of beter dan jij. Echt niet. Jij bent precies goed zoals je bent en jij kunt alles zijn en worden wat je wilt.

Tip: Wil je meer tips om aan je zelfbeeld te werken? Lees dan: Zelfvertrouwen vergroten – 10 tips voor zelfvertrouwen.


3. Wees lief voor jezelf

Het is heel jammer, maar vaak zijn mensen het hardst voor zichzelf. En van keiharde kritiek op jezelf leveren, wordt echt niemand beter. Probeer daarom eens wat liever voor jezelf te zijn. Je mag de gevoelens en emoties ervaren die je voelt. Er mogen dingen misgaan. Je mag verkeerde beslissingen nemen of iets doen of zeggen wat niet zo handig bleek.

Een goede manier om liever te zijn voor jezelf, is door op jezelf te reageren zoals je dat bij je beste vriend of vriendin zou doen. Zou je tegen die persoon zeggen dat die stom is, nergens goed voor is of dat die het niet waard is? Waarschijnlijk niet. Doe dit dan ook niet tegen jezelf. Je bent veel meer waard dan dat.


4. Denk positief

Positief denken helpt je om van het goede uit te gaan. Voor mensen met faalangst is dit heel belangrijk. Mensen met faalangst hebben namelijk vaak negatieve gedachten. Ze vertellen zichzelf dat ze iets niet kunnen of dat iets fout zal gaan. Het probleem is vaak dat dat dan ook gebeurt, omdat ze zichzelf zo zenuwachtig hebben gemaakt dat ze niet gefocust zijn. Vervolgens ziet iemand met faalangst dit als een bevestiging van de negatieve gedachten, waardoor er een eindeloze cirkel ontstaat.

Probeer daarom eens om die negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Denk dus niet ‘Ik ben veel te zenuwachtig voor mijn examen, ik ga het zeker verpesten’ maar: ‘Ik ben misschien wel zenuwachtig, maar ik weet dat ik het kan.’ Door je gedachten positief te houden, ervaar je veel minder stress en is de kans dus ook veel groter dat het goed gaat.

Mocht het toch, ondanks je positieve gedachten, misgaan, probeer daar dan ook het positieve van in te zien. Van fouten kun je leren.

Tip: Wil je graag meer tips om positiever te denken? Lees dan: Positief denken – 10 tips om positiever te denken.


5. Stap uit je comfortzone

Mensen met faalangst hebben de neiging om dingen voor zich uit te schuiven en te ontwijken. Dit lijkt in de eerste instantie misschien een goede oplossing, maar dat is het niet. Door dingen uit te stellen, heb je alleen maar meer tijd om erover na te denken, wat de angst alleen maar voedt. Moet je iets doen waar je tegen opziet? Doe het dan het liefst zo snel mogelijk. Dan ben je ervan af.

Het ontwijken van bepaalde situaties, lijkt een manier om de faalangst op te lossen. Want als je de situatie die angst oplevert uit de weg gaat, dan ervaar je ook geen angst. Het probleem hiermee is dat dit op de langere termijn juist compleet averechts werkt. Door dingen uit te weg te gaan, wordt de angst ervoor namelijk alleen maar groter, waardoor je steeds meer uit de weg gaat en uiteindelijk niets meer durft. Probeer daarom om dingen aan te blijven gaan, ook als je ze eng vindt.


6. Focus je op dingen waar je wél controle over hebt

Er zijn een hele hoop dingen waar wij als mensen geen controle over hebben en een hele hoop mensen die zich druk maken om die dingen. Piekeren om alles waar je geen controle over hebt, is niet alleen zonde voor je energie, maar zorgt er ook voor dat je faalangst versterkt wordt. Probeer je daarom te focussen op de dingen waar je wél controle over hebt.

Een goede voorbereiding is één van die dingen waar je wél controle over hebt. Als jij iets moet doen waar je tegen opziet, bijvoorbeeld een examen, presentatie of contact opnemen met iemand, dan helpt het om je daar goed op voor te bereiden. Een goede voorbereiding zorgt er namelijk niet alleen voor dat je er met meer zelfvertrouwen ingaat, maar het focussen op die voorbereiding voorkomt ook dat je je energie spendeert aan dingen waar je geen invloed op hebt.


7. Zoek ondersteuning als je dat nodig hebt

Word jij enorm beperkt door je faalangst en lukt het je niet om die angst zelf te verminderen? Dan kan het goed zijn om daar ondersteuning bij te zoeken. Het is namelijk enorm zonde om je zo te laten beletten door een angst waar aan gewerkt kan worden. Neem voor ondersteuning bijvoorbeeld contact op met je huisarts. Die kan je vervolgens doorverwijzen naar de juiste persoon. Wil je dat niet? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om samen met een coach aan jouw faalangst te werken. Zoek daarvoor een coach bij jou in de buurt, of volg online coaching bij een coach waar jij een goed gevoel bij hebt.

Tip: Meer weten over online coaching? Lees dan: Online coaching – Wat is het? En wat zijn de voordelen?

Project Zelf helpt je omgaan met faalangst

Project Zelf kan jou ondersteunen bij het aanpakken van jouw faalangst door mee te kijken naar waar die angst vandaan komt, zodat de oorzaak aangepakt kan worden. Tegelijk kun je aan de slag met diverse tips en opdrachten, waarmee je leert omgaan met faalangst. Het werken aan faalangst kan onder andere via wandelcoaching als je in de regio Alkmaar, Hoorn, Medemblik (Noord-Holland) woont. Woon je niet in die regio of wil je liever online coaching volgen? Dan is online coaching een goede optie.

Wil je meer weten? Neem dan contact op of vraag gelijk een gratis en vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek aan.


Omgaan met faalangst

Faalangst kan enorm veel invloed op je leven hebben, waardoor het belangrijk is om deze vorm van angst aan te pakken. Het begint bij leren dat fouten maken niet erg is en dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Daarnaast is het belangrijk om aan je zelfvertrouwen en het geloof in je zelf te gaan werken en om liever voor jezelf te zijn. Positieve gedachten en een goede voorbereiding kunnen je helpen om de angst te verminderen en uit je comfortzone te stappen.

Lukt het omgaan met faalangst je niet alleen? Schroom dan niet om ondersteuning te zoeken. Dit kan via je huisarts of eventueel bij een coach bij jou in de buurt. Ook Project Zelf kan jou helpen om jouw faalangst aan te pakken. Meer weten? Neem dan contact op.


Misschien vind je dit ook interessant:

2022 © Copyright: