Veel mensen hebben last van een gebrek aan zelfvertrouwen. Ze voelen zich onzeker, hebben last van angsten en twijfelen aan zichzelf en hun eigen kunnen. Een gebrek aan zelfvertrouwen kan niet alleen dromen en doelen in de weg staan, maar kan ook invloed hebben op je relaties, je geluk en de manier waarop je naar het leven kijkt. Wil jij graag meer zelfvertrouwen krijgen? In dit artikel vind je 10 tips.


Wat lees je in dit artikel?


1. Maak een lijstje van je positieve eigenschappen

De mens heeft vaak de gewoonte om zich te focussen op de dingen die niet goed zijn of niet goed gaan. Hierdoor kijken veel mensen eerder naar alles wat ze niet hebben, dan naar alles wat ze wél hebben. De eerste tip is daarom: Maak eens een lijstje van al je positieve eigenschappen.

Deze tip werkt vooral goed als je niet alleen de positieve eigenschappen benoemd, maar ze ook gelijk aan jezelf koppelt. Schrijf dus bijvoorbeeld dingen op als:

Ik ben betrouwbaar. Ik heb een goed gevoel voor humor. Ik ben gevoelig.

Bewaar het lijstje goed en kijk er zo nu en dan eens naar om jezelf te herinneren aan al die dingen die leuk aan jou zijn.

Tip: Je kunt een verkorte versie van het lijstje op je spiegel hangen, zodat je er elke ochtend aan herinnerd wordt hoe grappig, loyaal, intelligent en leergierig je bent.


2. Kijk naar de successen die je behaald hebt

Wat heb jij allemaal gedaan in je leven waar je trots op bent? Om verder te gaan in de trant van de vorige tip: schrijf deze dingen eens op. Vooral voor mensen die het gevoel hebben iets niet te kunnen of ergens niet genoeg kennis voor te hebben, kan dit een hele fijne oefening zijn. Door letterlijk op te schrijven wat je allemaal hebt bereikt en hebt gedaan, krijg je overzicht. Hierdoor kun je het gevoel niet genoeg te zijn of niet genoeg te kunnen waarschijnlijk voor een groot deel wegnemen.


3. Vergelijk jezelf niet met anderen

Kijken naar wat anderen bereikt hebben, kunnen en doen, gaat jou niet meer zelfvertrouwen opleveren. Sterker nog: het zal er waarschijnlijk alleen maar voor zorgen dat je onzekerder wordt. Probeer jezelf daarom enkel en alleen met jezelf te vergelijken. Wie ben jij in vergelijking met vorig jaar? Wat zijn de dingen die je geleerd hebt? Hoeveel sterker, sneller, zekerder ben je geworden en wat heb je de laatste jaren allemaal bereikt en gedaan, waardoor je nu de persoon bent die je bent?

Door te kijken naar je eigen groei, focus je je automatisch op de dingen die je bereikt hebt en geef je jezelf de kans om je zelfvertrouwen te laten groeien.


4. Luister niet naar het negatieve stemmetje in je hoofd

Veel mensen hebben last van een stemmetje dat hen vertelt dat ze niet goed genoeg zijn. Dat stemmetje zegt dingen als:

  • Mensen vinden mij niet aardig
  • Ik ben niet knap genoeg
  • Mijn collega is beter in zijn werk dan ik
  • Ik verdien dit niet omdat ik er niet hard genoeg voor werk
  • Ik leer/groei niet snel genoeg
  • Ik kan dit niet
  • Ik zal daar nooit komen

Dat stemmetje zorgt ervoor dat je je onzeker voelt en dat je aan jezelf twijfelt, terwijl dat stemmetje in de meeste gevallen totaal ongelijk heeft. Probeer daarom om dat stemmetje het zwijgen op te leggen. Iedere keer als die innerlijke criticus zegt dat je iets niet kunt of bent, zeg jij dat dat wel zo is en dat die innerlijke criticus zijn of haar mond moet houden. Het zal misschien wat oefening vergen om het negatieve stemmetje in je hoofd de baas te worden, maar uiteindelijk zal het lukken.


5. Wees lief voor jezelf

Ben jij iemand die regelmatig erg hard is voor zichzelf? Dan is het belangrijk om eens wat liever voor jezelf te zijn. Straf jezelf niet door gemene dingen tegen jezelf te zeggen als iets niet goed gaat of als je een fout hebt gemaakt. Probeer in plaats daarvan begripvol naar jezelf te zijn.

Een goede manier om je bewust te worden van de manier waarop je tegen jezelf praat, is door je af te vragen of je dat wat je tegen jezelf zegt ook tegen iemand zou zeggen van wie je houdt. Zou je diezelfde woorden bijvoorbeeld ook gebruiken tegen een vriend(in), je partner of een familielid? De kans is groot dat het antwoord op die vraag ‘nee’ is.

Vorm die negatieve woorden naar jezelf nu eens zo om dat ze zinnen vormen die je uit zou spreken tegen iemand om wie je geeft, en probeer dat soort zinnen voortaan tegen jezelf te zeggen.


6. Accepteer wie je bent

Accepteren dat je bent wie je bent, is een van de belangrijkste stappen op de weg naar meer zelfvertrouwen. Door jezelf niet continu te willen veranderen of aan te willen passen, maar door jezelf toe te staan om volledig jezelf te zijn, ongeacht wat andere mensen daarvan denken of vinden, zorg je ervoor dat je kunt leven met meer zelfvertrouwen.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt leren accepteren wie je bent. Allereerst helpen bovenstaande tips daarbij, maar er zijn meer dingen die je kunt doen. Zo zijn er meditaties die zich hier speciaal op richten en die kunnen bijdragen aan het accepteren van jezelf. Daarnaast kan mindfulness erg behulpzaam zijn.

Zeg eens wat vaker tegen jezelf dat je precies goed bent zoals je bent. Zeg het net zo vaak tegen jezelf tot je het ook echt gelooft en voelt. Door jezelf volledig te accepteren zoals je bent, zul je blij zijn met jezelf en je fijn voelen bij jezelf.


7. Investeer in jezelf

Werken aan jezelf en jezelf ontwikkelen is een van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen. Volg daarom bijvoorbeeld eens een cursus die je kan helpen om je beter over jezelf te voelen of die je kan helpen om de dingen waar je onzeker of bang voor bent aan te pakken. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een assertiviteitstraining of volg een cursus die zich focust op het omgaan met stress. Daarnaast kan het lezen van boeken over dit soort onderwerpen ook een hoop doen.

Zoek een goede coach

Wil je effectief met jezelf en jouw zelfvertrouwen aan de slag? Dan is coaching een erg geschikte manier om dat te doen. Tijdens de sessies met een coach kun je gericht aan de slag met dat waar jij onzeker over bent en de oorzaak daarvan aanpakken. Daarnaast kun je ook leren om jezelf te accepteren en om je te focussen op het positieve.

Wil je meer weten over de coachingstrajecten die je aan meer zelfvertrouwen zouden kunnen helpen? Dan kun je via onderstaande links meer informatie vinden over o.a. wandelcoaching, e-coaching, ACT en Life coaching.

WandelcoachingE-coachingACTLife coaching


8. Zorg dat je lekker in je vel zit

Als je lekker in je vel zit, voel je je beter over jezelf en heb je dus ook meer zelfvertrouwen. Zorg daarom dat je kleding draagt waar jij je mooi en sterk in voelt en besteedt voldoende aandacht aan je persoonlijke verzorging.

Daarnaast is het goed om voldoende te bewegen. Niet alleen omdat het goed is voor je hoofd en je lijf, maar ook omdat je lekkerder in je vel zit als je je lichamelijk sterker en fitter voelt. Ga bijvoorbeeld sporten of maak elke dag een stevige wandeling.

Ook de voeding die je tot je neemt, draagt bij aan hoe jij je voelt. Probeer daarom om gezonde keuzes te maken en om plezier te krijgen in gezond en lekker eten.


9. Laat je niet tegenhouden door je angsten en onzekerheid

Als je niet zo zelfverzekerd bent, dan gaat die onzekerheid vaak gepaard met angsten. Veel mensen laten zich tegenhouden door die angsten. Zo zorgt faalangst er bijvoorbeeld voor dat mensen niet aan iets durven te beginnen en zal perfectionisme ervoor zorgen dat iets nooit goed genoeg zal zijn, waardoor je het niet durft.

Je niet tegen laten houden door angsten is niet iets wat je zomaar even doet. Probeer daarom kleine stapjes te nemen. Elke keer wanneer je zo’n stapje zet, vergroot je je zelfvertrouwen. Pleeg bijvoorbeeld wél dat telefoontje waar je zo bang voor bent. Solliciteer wél op die baan die je graag zou willen, maar waarvan je denkt dat je er niet goed genoeg voor bent. Ga een keer vooraan zitten in plaats van je achteraan te verschuilen. Ga wél een gesprek aan met iemand op een feestje, ondanks dat je het eng vindt.

Doe het óndanks de angst

Dingen eng vinden of onzeker zijn, is heel normaal. Probeer daarom om dingen evengoed te doen, ondanks dat je ze eng vindt. Elke keer wanneer je een stapje vooruit zet, zul je je zekerder voelen over jezelf. Door daarbij ook je eisen/verwachtingen realistischer te maken, zorg je ervoor dat je niet ontmoedigd raakt.

Ga er bij het solliciteren op die baan bijvoorbeeld niet van uit dat je de baan ook krijgt, maar zie het solliciteren als een overwinning op zich. En neem bij het voeren van een gesprek met iemand op een feestje genoegen met een kort gesprekje en verwacht niet dat je gelijk een superleuk en lang gesprek zult voeren.

Tip: Wees trots op jezelf als je een stap zet die je lastig vond. Hoe klein dat stapje ook is.


10. Ga relaties aan die goed voor je zijn

Het is belangrijk dat je je omringt met mensen die je graag om je heen hebt. Contact met vrienden is dan ook erg belangrijk. Wel is het goed om eens naar die relaties te kijken en dan vooral naar hoe jij je voelt door/over die relaties. Zorgt een relatie ervoor dat jij je slecht voelt over jezelf? Vraag je dan eens af hoe dat precies komt en wat je daaraan zou kunnen doen.

Daarnaast is het belangrijk dat je investeert in de mensen die belangrijk voor je zijn. Toon interesse, wees zelf eens degene die contact zoekt en geef eens wat vaker een compliment weg.

Sociale contacten

Naast vrienden en familie kunnen ook andere sociale contacten bijdragen aan een gelukkiger en zelfverzekerder leven. De mens heeft van nature namelijk de behoefte om ergens bij te horen. Kijk daarom eens of je je misschien kunt aansluiten bij een sportclub of -vereniging of kijk eens of er in je omgeving een leuke lees- of kookclub te vinden is.


Meer zelfvertrouwen krijgen

Wie meer zelfvertrouwen wil, zal daarvoor aan het werk moeten. Meer zelfvertrouwen krijgen, is namelijk niet iets wat vanzelf gebeurt. Probeer je te focussen op de dingen die gedaan hebt, die je hebt en die je kunt, zodat je de focus op het positieve legt. Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf niet met anderen vergelijkt, dat je lief bent voor jezelf en jezelf accepteert zoals je bent. Vier kleine successen en stappen en probeer je niet te laten tegenhouden door angsten en onzekerheid.

Heb je hulp nodig bij het krijgen van meer zelfvertrouwen? Dan kan een goed coachingstraject je daarbij helpen. Lees bijvoorbeeld meer over:

Life coaching, wandelcoaching, e-coaching, ACT of de Project Zelf Training.

Comments are closed

2020 © Copyright: